1) Det
kaotiske døgnet.
Mediedekningen var det første døgnet preget av manglende oversikt, ubekreftede
meldinger, kaos og improvisasjon i redaksjonene og en kontinuerlig nyhetsdekning.
2) Seremoniene.
Etter det første døgnet
inntrer det en journalistisk unntakssituasjon.[1]
Kritisk og konfliktorientert journalistikk blir midlertidig suspendert til
fordel for medienes seremonielle og samlende rolle. Vi får de mange fortellingene.
3)
Kritisk og undersøkende journalistikk. Etter 2–3 uker forlater nyhetsmediene gradvis
sin seremonielle rolle og vender tilbake til sine ordinære profesjonsverdier og
prinsipper.
Mediebegivenhet?
22. juli var ikke
noen mediebegivenhet. Men oppfølgingen
i dagene og ukene etterpå ble en mediebegivenhet. Daniel Dayan og Elihu Katz
beskriver i sin klassiske bok Media
Events (1992) hva som kjennetegner den typiske mediebegivenhet.[2]
Først og fremst er den et avbrudd fra
den normale og rutinemessige nyhetsstrømmen. Den suspenderer alle ordinære
sendeskjemaer og rutiner, den bryter seg inn i den ordinære mediestrømmen, og den
bryter seg inn i publikums daglige liv og gjøremål. Den krever – og får –
oppmerksomhet. Alle de store mediekanalene kansellerer sine ordinære skjemaer
og vier all oppmerksomhet til mediebegivenheten. Den er videre preget av live-dekning. Hendelsen formidles direkte
mens den pågår, og har dermed et element av uforutsigbarhet i seg. En
mediebegivenhet er også kjennetegnet av at den er av stor samfunnsmessig
betydning, den blir gjerne karakterisert som ”historisk”. Og endelig: En mediebegivenhet er ifølge Dayan og Katz
planlagt. Dette handler ikke om
spontane hendelser, men om ”seremonielle” begivenheter. Journalistene forlater i
slike tilfeller sin normale kritiske holdning og distanse til hendelsen, og
nærmer seg begivenheten med respekt, i noen tilfeller ærefrykt. (Dayan &
Katz 1992:7).
Nyhetsformidlingen
den 22. juli var alt annet enn planlagt. Den foregikk til de grader spontant og
improvisert, og var altså ikke en mediebegivenhet. Men gradvis fikk
mediedekningen et seremonielt preg, der mediebegivenhetens kjennetegn blir
synlige. Denne andre fasen i dekningen av 22. juli kan analyseres i lys av
Dayan og Katz sin fremstilling av ”Media Events”. Hvor lenge denne fasen varte
er vanskelig å si, men etter et par uker – da begravelser og minneseremonier var
gjennomført – ble den konsensusorienterte journalistikken gradvis avløst av en
mer kritisk, konfliktorientert og normalisert journalistikk.
Fase 1
Da meldingen kom om
en eksplosjon i Oslo sentrum, ble vanlige
nyhetsjournalistiske prosesser i redaksjonene iverksatt i redaksjonene. Det
handlet om å skaffe informasjon, få ut medarbeidere som kan observere og
rapportere, få kontakt med øyenvitner og politi, skaffe bilder – og få oversikt
over hva som har skjedd.
Sakens karakter gjorde
at nyhetsredaksjonene helt fra starten av oppfattet situasjonen som
ekstraordinær. Et bombeanslag mot regjeringskontorene er ikke dagligdags, det
er en så oppsiktsvekkende og alvorlig hendelse at den sprenger rammene for den rutinemessige
nyhetsdekningen. Radio og tv besluttet ekstrasendinger. De store redaksjonene innkalte
ekstra bemanning. Noen redaksjoner var selv rammet av bomben og måtte evakuere
sine redaksjonslokaler. Da meldingene fra Utøya begynte å komme et par timer
senere, oppfattet nyhetsredaksjonene saken som eksepsjonelt dramatisk.
Likevel er saken i
sitt vesen det første døgnet en nyhetshendelse.
Bortsett fra omfang og nyhetens ”størrelse” var det kjente journalistiske
utfordringer man stod overfor. Redaksjonene gjør research og leter etter kilder
– hvem vet noe, hvem har sett noe, hvem kan fortelle, hvem kan forklare? Her er
vanlige kildekritiske utfordringer – hvordan unngå å formidle rykter og
feilinformasjon? Nyhetsjournalistikkens ordinære metoder tas i bruk –
intervjuer, observasjon, jakt på skriftlige kilder, nettsøk. Her oppstod også
umiddelbart presseetiske utfordringer: skal vi vise bilder av ofre, av skadde,
av mennesker i sjokk?
Publikums mediebruk
økte markant umiddelbart etter at bomben gikk av i Oslo. Dette omfattet flere typer
nyhetsmedier, men som vanlig er det først og fremst fjernsynet folk søker til i
en slik situasjon. NRK 1 var den desidert viktigste informasjonskanalen for
befolkningen. Nyhetssendingene her hadde tre ganger så mange seere som en
vanlig nyhetssending. Også TV 2 opplevde sterk seertilstrømning.[3]
For mange
journalister var det en stor påkjenning å dekke terroraksjonen det første
døgnet. Flere har sagt at de hadde en følelse av å ”jobbe på en grense”. Det er
litt uklart hva som menes med dette, men det ligger trolig flere elementer i
denne følelsen. Presseetisk oppstod det umiddelbart
påtrengende utfordringer: Hvilke bilder skal vi vise, hvilke opplysninger kan
vi gå ut med, hvilke utsagn fra skadde mennesker kan vi bruke? Skal vi dekke en
katastrofe av slike dimensjoner som dette etter vanlige presseetiske
varsomhetsregler, eller krever situasjonen at vi går lenger? Følelsesmessig ble saken en sterk
opplevelse for pressefolk som så døde og skadde på nært hold og som opplevde
fortvilelsen hos pårørende. Samtidig hadde de et sterkt press om å levere stoff
til redaksjonen. Mange følte seg ensomme i denne situasjonen. Ressursmessig jobbet de store norske
redaksjonene på grensen av hva de kunne makte.
Fase 2
Nyhetsdekningen pågikk
kontinuerlig, døgnet rundt i flere dager. Men fra dag 2 får den noen spesielle
kjennetegn. Det er et alvor og en ærbødighet over mediedekningen, og en tone
som skiller seg fra alminnelig nyhetsformidling. Det var fortsatt et
nyhetstrykk i redaksjonene, men det er av et annet slag enn første døgnet.
Kaoset og følelsen av ikke å ha kontroll er avløst av en slags stillhet,
utmattethet, personlig sorg – og en følelse av ærbødighet overfor nyhetsstoffet
som man ellers håndterer med en selvfølgelig profesjonell distanse.
Nøyaktig når denne
fasen inntrer er ikke mulig å si, det skjer gradvis. Men et viktig tidspunkt er
når politidirektøren natt til 23. juli, midt på natten, gikk ut med informasjon
om at det trolig er 80 personer som er drept på Utøya. Tallet sjokkerer. Noen
får med seg dette i det øyeblikk det meldes, andre våkner opp til denne
nyhetsmeldningen på morgenen. Mange har fortalt om hvordan de ble satt helt ut
av denne opplysningen, den var som et knyttneveslag. Hele befolkningen ble
sterkt følelsesmessig berørt. Fra da av inntrådte en journalistisk
”unntakssituasjon”.
Dayan og Katz
fremhever mediebegivenheten som et uttrykk for konsensus, for samfunnsmessig samhold og enighet. På dette punktet
skiller den seg fra de daglige nyhetene som fokuserer på konflikt. En
mediebegivenhet har ofte et trekk av forsoning og gjenopprettelse over seg (Dayan
& Katz 1992: 8). Et påfallende trekk i dagene etter 22. juli var nettopp det bildet av fellesskap, samhold og solidaritet som ble etablert i media. Dette ble formidlet på mange ulike måter: i taler og utsagn fra myndighetspersoner, i intervjuer med overlevende, i intervjuer med vanlige mennesker på gata, gjennom bred dekning av minnesamvær og rosetog, og i form av symboltunge bilder med budskap om felles sorg, medfølelse og engasjement.
I disse dagene var
debatt og et kritisk blikk på politiets og myndighetenes håndtering av
hendelsene nærmest fraværende i norsk presse. Norske journalister ble spurt av
sine utenlandske kolleger som dekket angrepet: Hvorfor går dere ikke politiets
innsats og beredskap etter i sømmene? Hvor er de kritiske spørsmålene til
myndighetene? [4]
Forklaringen ligger i
den helt spesielle atmosfæren som rådet i landet i disse dagene. Det er ikke nødvendigvis noe kritikkverdig i at mediene innholdsbestemmer sin rolle i henhold til ”hva som passer seg” i situasjonen. Tvert imot kan det være uttrykk for ansvarlighet og lydhørhet for samfunnets behov. I denne helt spesielle situasjonen ville en kritisk og konfronterende journalistikk ikke vært kommunikativ, den ville ikke korrespondert med den rådende stemningen i landet. Den ville ikke blitt forstått av publikum, den ville tvert imot vekket sinne og fordømmelse. For nyhetsredaksjoner som fornemmer publikums forventninger til mediene ble det naturlig å konsentrere seg om rollen som offentlig seremonimester, noe som innebærer å formidle ritualene som følger en nasjonal katastrofe.
Hvordan gav dette seg
utslag mer konkret?
Fakta og følelser
Nyhetsdekningen av
katastrofer, krim og ulykker blir fra tid til annen kritisert fordi den
fokuserer på følelser mer enn på fakta. Det blir hevdet at pressen er for
nærgående i sin iver etter å utnytte sørgende mennesker til dramaturgiske
formål, og at en sterk eksponering av private følelser kan være både
spekulativt og krenkende.
Også på dette punkt
skiller ”mediebegivenheten” seg ut fra ordinær nyhetsdekning – fordi her
handler det om publikums følelser og
sorg. Det er ikke som ellers, når tv-kameraets dveling ved et tårevått ansikt
brukes som et dramaturgisk virkemiddel for å engasjere seeren. Nå handler det
om oss alle. Vi er alle
følelsesmessig berørt, og vi søker et slags fellesskap og et ”rom” der vi kan
gråte sammen og uttrykke vårt indre opprør og sorg. Det er dette rommet ”mediebegivenheten”
skaper for alle som ikke er direkte berørt, men som føler seg sterkt emosjonelt
berørt. Her er ikke ”fakta og følelser” to adskilte størrelser, men noe som
henger tett sammen, det er to sider av samme sak. I den tidlige dekningen av 22.
juli finnes ikke fakta uten følelser. Dermed behøver ikke pressen bruke involvertes
sorgreaksjoner som et middel for å vekke og engasjere publikum, slik man ellers
noen ganger gjør i saker av mindre dimensjoner. Tv-seeren har forlatt sin vanlige
passive tilskuerrolle til fordel for seremoniell deltakelse (Dayan & Katz
1992: 17).
Selvsagt er sjokkerte
overlevende og sørgende pårørende til stede i reportasjer og sendinger også i
denne saken. Et presseetisk spørsmål som er blitt diskutert i etterkant er om sakens
dimensjoner og dens karakter av å være en mediebegivenhet som involverer oss
alle kan begrunne at grenser flyttes når det gjelder å vise bilder av døde,
skadde og sørgende.[5] Det
hører med til dette bildet at det også blir legitimt for profesjonelle
reportere og journalister å bli følelsesmessig engasjert på en måte som i andre
sammenhenger ville vært ”uprofesjonelt”. Under ordinære omstendigheter
forutsetter journalistrollen at fakta formidles på en saklig og nøktern måte
uten at journalisten blir personlig engasjert i saken. Men i dette tilfellet blir
det en hovedoppgave for reportere nettopp å uttrykke og formidle følelser.
Organisert av andre
Et kjennetegn ved
mediebegivenheten er at den i stor grad er organisert utenfor mediene, men likevel
i et visst samarbeid med ledende redaksjoner. Den foregår ikke i studio eller
på lokasjoner valgt og tilrettelagt av mediene, men på steder som er viktige i
forhold til en samfunnsverdi. Nettopp stedet hvor det foregår har stor
betydning for både mediene og for publikum. Stedet understreker det
seremonielle preget. (Dayan & Katz 1992: 5).
Et viktig innslag i
”mediebegivenheten” etter 22. juli var de mange begravelser og minnestunder, i
kirker, moskeer og på offentlige steder. Domkirken i Oslo ble et sentralt
samlingspunkt.
Begravelser skjer
vanligvis i privat regi, media kommer som ”gjest” og må tilpasse seg de
ordinære tradisjoner og regler på stedet. Men nettopp i dette ligger også
seremoniens verdi som mediebegivenhet. Varsomme tilpasninger kan skje i
programinnslag, rutiner og estetikk, men også for mediene er det viktig at det
autentiske ikke forstyrres. Minnestunder etter 22. juli ble organisert av regjering,
kommuner, Arbeiderpartiet – eller av spontane folkelige initiativ på sosiale medier.
Disse er i noe større grad tilrettelagt og regissert med tanke på media. Også
publikum som ikke er fysisk til stede skal få føle at de deltar. Men fortsatt
er det andre enn mediene selv som tar initiativet til og organiserer
begivenheten.
Et annet trekk er at
nasjonens ledere taler til folket,
noe som ellers forekommer ytterst sjelden.[6]
Dette understreker den unntakssituasjonen som mediebegivenheten representerer. Til
vanlig kommer både kongen, statsministeren og andre til orde i mediene i form
av intervjuer, der journalisten (i hvert fall tilsynelatende) har en slags
styring med innslaget, og intervjuene blir redigert før de blir publisert. Noen
ganger kan det riktignok hende at mediene gjengir utdrag fra en tale (for eksempel
til Stortinget, til et landsmøte eller lignende), men da er det utdrag vi får
høre, medieinnslaget blir redigert. Men
ikke så i dette tilfellet. Under mediebegivenheten varsler vår leder at han vil
tale, og tv-selskapet legger til rette. Talen overføres i sin helhet, med
formell innannonsering og uten noen slags forstyrrelser underveis eller
”oppfølgingsspørsmål” etterpå. Medias rolle er redusert til å ivareta den
tekniske overføringen.
Arena og aktørMen heller ikke under mediebegivenheten er det slik at mediene kun ”speiler virkeligheten”, de er også en aktør som skaper nyhetene. Riktignok er den kritiske og undersøkende journalistikken midlertidig suspendert til fordel for rollen som seremonimester, men også i den sistnevnte rollen tar nyhetsmediene egne initiativer. Vi så for eksempel i dagene etter 22. juli at ikke bare regjeringen, fylkesmenn og kommuner, men også flere aviser opprettet kondolanseprotokoller på nett der leserne kunne skrive navnet sitt og en hilsen.[7] VG inviterte leserne til å skrive om sitt 22.07.-døgn i en egen blogg på VG-nett.[8] Dagbladet laget et virtuelt fakkeltog på nett. På TV2 kunne vi alle tenne et lys for terrorofrene.[9]
Fase 3
Når begravelser og minnesamvær
er gjennomført, faller journalistikken gradvis inn i et normalisert spor. Den
utpreget samlende funksjonen som mediebegivenheten med sitt seremonielle preg hadde,
blir nå avløst av mer kritiske og konfliktorienterte medieoppslag og en mer undersøkende
journalistikk. Mens vi i fase to var vitne til en manifestasjon av et nasjonalt
og multikulturelt fellesskap og en hyllest av sentrale verdier i samfunnet, er
fase tre preget av diskusjon om hva disse verdiene egentlig innebærer og hva de
seremonielle talemåtene egentlig betyr.
De ubehagelige spørsmålene
kommer på dagsorden i nyhetsmediene: Kunne noe vært gjort for å forhindre
terroraksjonen? Burde PST oppdaget terroristens planer og forberedelser? Kunne
politiet reagert raskere? Hvordan fungerte terrorberedskapen? De store
redaksjonene begynte å arbeide med disse spørsmålene fra første stund, men
publiseringen startet først etter 3–4 uker.
Ikke minst ble politiet
gjenstand for kritisk journalistikk. I fase to presenterte mediene store bilder
av politibiler med frontrute og panser dekket av roser som publikum hadde
plassert der. I fase tre presenterer mediene bilder av en liten rød plastbåt på
vannet et sted mellom Storøya og Utøya, fullastet med politifolk, stillestående
mens den får assistanse fra en privat småbåt. Det begynte å komme kritiske
spørsmål til politiet og avsløringer av hva som ikke fungerte under
politiaksjonen. Ulike sider ved politiets arbeid ble satt under lupen: PSTs
overvåkning før terroraksjonen, beredskap, utstyr, kommunikasjon og
varslingsprosedyrer osv.
Mange reagerte
negativt på dette skiftet. Noen ble sinte på mediene. Mens man i seremoni-fasen
hadde vært opptatt av å rose og takke hjelpemannskaper og politi – som faktisk
hadde reddet liv den 22. juli, noen under voldsomt press og med fare for eget
liv – så utsatte man nå de samme gruppene for kritikk. Med hvilken rett? Også
overlevende og pårørende reagerte negativt på dette. De kritiserte medienes
jakt på ”syndebukker”, som etter deres mening skjøv ansvaret vekk fra
gjerningsmannen og over på andre.[10]
Det er etter hvert kommet fram at pårørende og ofre har ulike på dette. Noen
etterlyser mer kritisk journalistikk fra medienes side, mens andre opplever
dette som en avsporing fra hva saken handler om.
Når inntrer fase 3?
Heller ikke denne overgangen lar seg nøyaktig tidfeste, den skjer gradvis. En
nasjonal minnemarkering fant sted 21. august, og markerte på en måte slutten på
den offisielle sørgetiden. En uke tidligere, lørdag 13. august, startet valgkampen.
Den var blitt utsatt på grunn av terroraksjonen, og når valgkampen startet ble
den ført dempet inntil den nasjonale minnemarkeringen var gjennomført.
·
Aftenpostens første store oppslag med et kritisk innhold mot politiet kom 6. august,
og fra 11. august hadde Aftenposten flere saker som gikk langt i sin kritikk
mot politiet.
·
VG publiserte sitt store minnebilag 8. august. En uke senere kommer
avisen med sin kontroversielle bildereportasje fra rekonstruksjonen på Utøya,
et oppslag som mange overlevende og pårørende mislikte.
·
9. august
sendte NRK Dagsrevyen sin reportasje
om den lille røde gummibåten som beredskapstroppen måtte ta til takke med, som tok
inn vann og fikk motorstopp på vei til Utøya. Samme dag fortalte NRK om omveien
beredskapstroppen tok på vei til Utøya og om rutinesvikt i varslingen av
politiets mannskaper.
Det forekom enkelte kritiske medieoppslag allerede få dager etter 22. juli.[11] Vi vet også at nyhetsmediene umiddelbart startet sine undersøkelser og sin innsamling av materiale til kritiske oppslag. Flere store redaksjoner satte etter et par dager ned dedikerte grupper av reportere som skulle arbeide med 22. juli, noen av dem ganske tallrike. Men det var først etter 2–3 uker at tiden var inne for å begynne å publisere kritisk og undersøkende journalistikk på 22. juli i det omfang som saken fortjente. Fra da av blir store redaksjonelle ressurser satt inn for å ettergå ulike sider ved beredskap, politiets handlingsvalg og tidsbruk under terroraksjonen og myndighetenes håndtering av den nasjonale krisesituasjonen.
Da justisministrer
Knut Storberget møtte ledelsen ved Oslo politidistrikt tre dager etter
terroraksjonen, takket han politiet for innsatsen. Justisministeren sa blant
annet: – Jeg er åpen for all diskusjon
rundt hvordan dette skulle vært håndtert, men det er en tid for alt. Jeg synes
politiet har handlet særdeles godt.[12]
Gjennom ordene ”det
er en tid for alt”[13]
uttrykker justisministeren en holdning som stod sterkt i folket den første
tiden etter 22. juli. Debatten om hva som eventuelt sviktet får vente. Først
skal vi ta inn over oss de mange fortellingene om de døde og skadde, vi skal uttrykke
vår sorg og fortvilelse og møte de onde handlinger ved å løfte fram godhet,
kjærlighet og samhold. Dette gjaldt også for journalistikken. Den samme holdningen
preget også redaksjonene, og bidro til at nyhetsdekningen rundt 22. juli så
tydelig falt i tre faser.
Litteratur:
Dayan,
Daniel & Elihu Katz (1992): Media
Events. The Live Broadcasting of History. Harvard University Press,
Cambridge Mass.
[1] Mange journalister følte selvsagt det første døgnet som en
journalistisk unntakssituasjon. Poenget her er at i et analytisk perspektiv
arbeidet man det første døgnet i henhold til ordinære journalistiske prinsipper
og profesjonelle normer, mens man i fase to på flere måter forlot disse.
[2] En mediebegivenhet kan i henhold til Dayan og Katz både ha positivt og
negativt fortegn. Som eksempler på verdensomspennende mediebegivenheter nevner
de månelandingen i 1969, de kongelige brylluper i England, Olympiske Leker og
presidentinnsettelse i USA, men også John F. Kennedys begravelse og andre
sørgehøytideligheter.
[3][3] NTB/Aftenposten
12.10.2011. (Jf. også analysesjef i NRK Kristian Tolonens presentasjon på
www.kommunikasjon.no )
[5] Både den presseetiske nestoren Gunnar Bodahl-Johansen og PFU-medlem
John Olav Egeland har tatt til orde for en slik debatt. VG 15.12.2011. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10016614
[6] Det mest typiske eksemplet er nyttårstalene til Kongen og
statsministeren, som er en tradisjonsrik seremoni.
[7]Se for eksempel
[10] Et eksempel er et avisinnlegg fra Arne Okkenhaug, som mistet sin sønn
på Utøya. Han skriver blant annet dette i et leserbrev i Aftenposten: ”Jeg vet
media skal være samfunnets vaktbikkje, blant annet for å hindre urett mot
befolkningen begått av staten. Men morderens onde handlinger 22. juli bør ikke
fremprovosere unødig skyldfølelse hos gode mennesker. Da tenker jeg blant andre
på de offentlige tjenestemenn, hjelpere og folkevalgte som nå må forsvare sine
handlinger minutt for minutt ettermiddagen 22. juli.” (Kilde: http://www.aftenposten.no/meninger/Splitt-og-hersk-etter-22-juli-6696993.html )
[11] For eksempel meldte NRK Dagsnytt allerede 25. juli at
politihelikopteret stod på bakken 22. juli fordi Oslo-politiet hadde sendt
mannskapet på ferie.
[12] For eksempel i Dagbladet, http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/innenriks/terror/utoya/17458046/
[13] Opprinnelig fra Bibelen, fra Forkynneren kap. 3, vers 1.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar